[MB190]

Mercedes-Benz 190E 2.3-16

Nadat ik van mijn eerste Mercedes-Benz op de parkingplaats afscheid had genomen, werd mijn tweede uiteraard ook een MB190. Maar wat zou het worden. Na wat zoeken kwam ik een oude jongensdroom tegen: de 2.3 16-klepper!

 

De aanschaf

 

Na wat wikken en wegen, uiteindelijk de knoop doorgehakt: een echte scheurbak die er tevens nog eens gaaf uitzag! Met kenteken in augustus 1986 viel hij net in de oldtimer klasse. Super natuurlijk, maar slechts een paar jaar later heeft de NL regering die regeling weer teruggedraaid.

190E 2.3-16 carrosserie

De velgen waren niet origineel en die zijn dan later ook vervangen door de echte putdeksels

190E 2.3-16 carrosserie

Blinken deed ie toen wel

190E 2.3-16 carrosserie

Vette achterkant

190E 2.3-16 carrosserie

190E 2.3-16 interieur

Vol leder, elektrische ramen, stoelen en schuifdak

190E 2.3-16 interieur

Het dashboard

190E 2.3-16 interieur

Vol leder, ook van achter natuurlijk

190E 2.3-16 interieur

Mercedes Meeting Venlo 2008

Ik had hem wel de hele dag lopen poetsen. En dat zie je hier wel.

 

Vakanties en treffens

 

De auto was voor dagelijks gebruik en dat was eigenlijk wel jammer. Dat we leuke dingen hebben gedaan met de 16-klepper, dat is zeker.

2006 Oostenrijk wintersport

2007 Engeland/Wales

2008 Mercedesmeeting Venlo

2011 Ardennen

2011 Nordschleife (Nürburgring)

 

Het verval

 

Zoals alles ouder wordt, begint ook op de 16-klepper de ouderdomssporen duidelijk te worden.

Roest Rust Niet...

Voorspatbord links reeds vervangen, maar rechts begint ook flink.

Roest Rust Niet...

Het bestuurdersportier, flinke plekken op de deur.

Roest Rust Niet...

Brede wielkasten zijn mooi, maar niet wanneer de automatisch breder worden door roest.

Roest Rust Niet...

De bekende plekken bij de hoeken van het achterraam (links)

Roest Rust Niet...

De bekende plekken bij de hoeken van het achterraam (links)

Roest Rust Niet...

De vernislaat begint er ook al aan te gaan

Roest Rust Niet...

En aan de linkerkant is het niet alleen de vernislaag die weg is, ook de verf is gewoon verdwenen...

 

Sinds mei 2013 staat de 16-klepper stil. Zo eens in het half jaar wordt ie eens gestart en dan slaat ie meteen aan en loopt soepel alsof hij elke dag flinke kilometers rijdt. Motorisch helemaal op orde. Maar er is toch flink wat werk aan, dus uiteindelijk moeten we aan de slag met een complete restauratie.

 

De restauratie

 

Hiervoor heb ik nog geen planning gemaakt. Maar ik wil dat wel gaan vastleggen op webpagina's. Dat zal wel pas gaan starten medio 2015